MediaK dækker metroen

Metrohegnet Marts -1Web.jpg
 
 

Sydhavnens Rødder

I slutningen af 2018 vandt MediaK buddet om at dække de store træhegn, som omgiver metrobyggepladsen i Sydhavnen, frem mod åbningen af den nye metrostation. Metroselskabet I/S har de sidste par år løbende søgt lokale kunstnere til at udsmykke deres store grønne hegn, og da turen kom til Mozarts Plads i Sydhavnen, opstod en unik mulighed for at sætte vores præg på en levende del af byen.

Projektet hedder Sydhavnens Rødder, og med vores fotograf, Mikal Schlosser, i spidsen, går projektet i al sin enkelthed ud på 10 gigantiske portrætter af sydhavnere, som hver især fortæller en livshistorie, båret frem i deres ansigter. Disse fotostater vil være at finde de kommende otte måneder, hængende på metrohegnet på Mozarts Plads.

En personlig fortælling

Mikal Schlosser har selv en stærk lokal forankring i Sydhavnen, så ideen om Sydhavnens Røddereksisterede allerede, før projektet kom i udbud. 

”Det startede for 23 år siden. Vores lille familie flyttede til Sydhavnen, og kvarteret tryllebandt mig øjeblikkeligt. Der var så mange kontraster og historier, der nærmest flød rundt i gaderne. 

Det endte med, at jeg to år senere fik udgivet bogen ‘Hverdagens Genskin’’ om Sydhavnen, med tekster af Anne Phil Rasmussen og en masse egne billeder.”

I MediaK arbejder vi ud fra en stærkt helhedsorienteret tankegang, og i denne fik Mikals ideer og tanker lov at ånde og udvikle sig. Detaljerne kom på plads, store som små, og sammen lagde vi planen for projektets røde tråd.

Mikals familie flyttede fra Sydhavnen efter en god håndfuld år, men Mikal selv vendte tilbage, og han fandt et kvarter, som var fornyet på mange måder, men ånden var den samme. Nemlig de utroligt mange forskellige mennesketyper samlet. Det er denne ånd, denne hverdag, som Sydhavnens Rødders røde tråd består af.  

Udviklingen fra koncept til praksis

Igennem to måneder fotograferede Mikal mere end 120 mennesker, på over 40 forskellige lokationer, rundt omkring i bydelen. 

”Jeg ville have de perfekte portrætter, og udvalget skulle være bredt. Udvælgelsesprocessen var utrolig svær, og jeg kan stadig være i tvivl.”

Vores projekt dikterede tre kriterier:
1) Arbejdet skal gøres ordentligt.
2) De portrætterede skal føle sig trygge og i stand til at åbne op, selvom der ligger en fotograf i en ikke-flatterende stilling på knæ foran dem.
3) Så mange forskellige mennesketyper som muligt skal repræsenteres. 

 ”Jeg har længe haft et godt øje til den græske fotograf Platon. Han laver blandt andet portrætter for Times og Newsweek. De er alle fotograferet en smule nedefra med lys oppefra, der giver dem en aura af styrke. At fotografere mine naboer på samme måde var oplagt. De rummer naturligt masser af styrke og vilje, som jeg gerne vil fremhæve i dem. Narrativerne om Sydhavnen er tit, at vi bor i et ”udsat kvarter”, og vi nemt kan fremstå som stakler. At virkeligheden er meget mere nuanceret, kræver ikke meget gravearbejde. Jeg føler, at vores projekt bidrager til at ændre på de her narrativer, eller i hvert fald med til at skabe nogle nye.”

De 10 udvalgte billeder, præsenterer Sydhavnen på fineste vis. Projektets røde tråd kunne aldrig være blevet gennemført, hvis ikke sydhavnerne selv havde bakket så stort op om projektet, som det har været tilfældet. Tak for det. Vi byder alle velkomne til at besøge hegnet i de kommende otte måneder. Her kan I med egne øjne se, hvad MediaKs kreative ånd, drive og sjæl kan skabe med de kreative kompetencer, vi råder over.

Vi fortæller Sydhavnens historier.

Skal vi også fortælle dine?