MediaKs Digitale Ordbog

Du kender det sikkert godt. Man sidder og læser noget materiale, som typisk omhandler markedsføring på internettet, og pludselig dukker der udtryk som CMS, SEO eller ROI op. Du er ikke helt sikker på, hvad de her forkortelser betyder, og du misser måske halvdelen af pointen med teksten. Men frygt ej! Her får du MediaKs digitale marketing ordbog med de fleste af de væsentligste ord og udtryk inden for digital marketing og annoncering. 

Digital-marketing.png

Først dem med tallene…

  • 301 redirect: Dette betyder en automatisk omdirigering fra én hjemmesideurl til en anden. Hvis du ændrer på din menu- og sidestruktur får du måske nye adresser – eller URL’s -  for dine undersider. Det betyder, at gamle links på sider andre end dine egne, eller dem som kunderne har gemt ikke længere virker. Derfor er det vigtigt, at du omdirigerer trafikken til de nye sider.

  • 404 - siden findes ikke: En simpel type fejlmelding, som man relativt ofte kommer ud for. Du har klikket på et link, som ikke er aktivt længere. Derfor skal disse døde links omdirigeres (se 301 redirect), så dine besøgende fortsat kan finde det, de søger på din side. 

…så dem med bogstaverne

  • Afvisningsprocent: En afvisningsprocent fortæller dig lidt om adfærden, som dine besøgende har på din hjemmeside. Helt specifikt betyder det antallet i procent hvor mange, som klikker sig ind på din side, for så at forlade den hurtigt igen uden at have interageret med noget. Det siger selv, at en høj afvisningsprocent betyder, at din hjemmeside ikke er optimalt sat op mht. indhold, design eller struktur.

  • Algoritme: Algoritme er et begreb man ofte støder på især inden for digital marketing. Det er en matematisk betegnelse for, hvordan en ting bliver beregnet. Dette er meget typisk, når man snakker søgemaskineoptimering, da Google bruger en speciel algoritme, som kun de kender til, for at finde frem til de sider, som skal ligge på side 1 i en given søgning.

  • B2B & B2C: B2B betyder business to business. Dette foregår når én virksomhed handler med en anden virksomhed. Fx er digital marketing (oftest i hvert fald) B2B. B2C betyder business to consumer, som når en virksomhed, handler med en privat forbruger, måske i en butik eller hos en serviceudbyder.

  • Big Data: Du har måske hørt udtrykket, men det forekommer dig lidt uklart om hvad, big data omhandler. Det er ganske enkelt betegnelsen for al den data, som bliver indsamlet, analyseret og så brugt for at forbedre brugeroplevelsen de steder, som opsamler al denne data. Alle data kan samles ind, gemmes og bruges aktivt af institutioner som kommuner, statistikselskaber, marketingsvirksomheder osv.   

dictionary_logo.svg.png
  • Blogging: Det er ikke kun privatpersoner, som blogger længere. Det bliver i stigende grad vigtigere og vigtigere for virksomheder at have en blog. Dette er typisk en del af content marketing, hvor det handler om at lave indhold, som skaber troværdighed, og som ikke direkte opfordrer til salg. Blogindlæg skal derfor gerne handle om din virksomhed, branche eller noget, der relaterer dertil. Det skal være spændende at læse og give læseren et indblik. Vi blogger både for os selv og vores kunder. Se mere HER.

  • Call to Action (CTA): Call to action handler om, at få dine besøgende på din side eller kunder i din butik til at foretage en bestemt handling. Det kan være at melde sig til et nyhedsbrev, foretage et køb i en butik eller bestille en service. Virkemidlerne kan være alt muligt fra udtryksfulde, klikbare knapper og grafikker eller en catchy tekst, som appellerer til forbrugeren og opfordrer til en bestemt handling.  

  • Click-Through-Rate (CTR): CTR, eller klikfrekvens, er et vigtigt nøgletal, som giver en indikation for, hvor effektive dine annoncer er på nettet. Dybest set er frekvensen antallet af hvor mange, som har set din annonce, som også klikker på den. En lav CTR betyder, at din annonce ikke er relevant nok for brugeren. Dette er enten på grund af dårligt indhold eller, at annoncen er rettet mod en forkert målgruppe.

  • CMS-System: CMS står for content management system. Et CMS-system er en softwareplatform, som anvendes til at designe, styre og vedligeholde en hjemmeside. En af de mest anvendte systemer på kloden er Wordpress, som er gratis, og samtidig giver flere muligheder for udtryk og funktioner.

  • Cookie: En cookie er en fil, som gemmes på din computer, når du besøger hjemmesider på nettet. Cookies bruges til flere forskellige ting, men ofte er der tale om webshops, sider hvor man kan logge ind som bruger eller til at huske din adfærd som forbruger. Cookies bruges også meget til remarketing.  

  • Content Marketing: Dette er en markedsføringsstrategi, som går ud på at producere og distribuere relevant og værdifuldt indhold til en defineret målgruppe. Content marketing handler mere om at rodfæste virksomheden i forbrugernes bevidsthed end om decideret salg. Via relevant og værdifuldt indhold overfor den enkelte, definerede målgruppe, er det content marketingsstrategiens mål at gøre virksomheden relevant og værdifuld overfor forbrugeren. 

  • Cost-per- Acquisition (CPA): CPA er et udtryk for prisen for en kunde. Det er fx prisen i marketingregi, som en virksomhed har betalt i snit per konvertering (salg, tilmelding etc).

  • Cost-per-Click CPC: CPC er et udtryk for den pris, du i snit betaler for, at en potentiel kunde klikker på en af dine annoncer på Facebook eller Google AdWords.   

  • Crawling: Når Google skal vurdere, hvor din hjemmeside skal placeres i søgeresultaterne, sendes  virtulle robotter ud. Robotterne “crawler” hjemmesiden for at vurdere værdien af indholdet, som så bestemmer, hvor relevant din hjemmeside er i en søgning.

  • Domæne: Et domæne er navnet for den hjemmeside, du gerne vil besøge. Et domæne køber man af en udbyder, som så hoster din side. Hvis navnet er ledigt, har man så sin egen helt personlige hjemmeside. Fx er vores domænenavn MediaK, og vil du gerne besøge vores hjemmeside, skal du skrive altså www.mediak.dk.

  • Døde Links/Broken Links: Det døde link – eller linket, som ikke virker. Helt enkelt. Hvis du har sendt et link ud til dine kunder, og dette link senere hen har skiftet adresse, vil det være dødt og kun vise en 404-fejlmelding på siden. Det er vigtigt at undgå døde links så vidt muligt, når man skifter adresse for sit indhold. Det første du skal gøre er at foretage en 301 redirect, så det døde link omdirigeres til en levende side med lignende relevant indhold.

  • E-mail marketing: E-mail marketing er en af de mest undervurderede former for digital marketing – i hver fald nok hos den brede befolkning. Men folk inden for branchen ved, at denne form for markedsføring er en af de mest effektive. Det handler om nyhedsbreve. Nyhedsbreve med varieret indhold, men som også er en fast del af content marketing strategien. Nyhedsbreve sendes via e-mail og kun til dem, som selv aktivt har sagt ja tak til få dem. Netop derfor har du allerede en forudsætning, for at konvertere modtageren til kunde. Du kan læse mere om MediaKs e-mail marketing HER

google.jpg
 
social-network-76532_960_720.png

To steder, du ikke kan komme udenom i din digitale markedsføring!             

Facebook

Nej, her kommer ikke en forklaring om, hvad Facebook er. Det antager vi de fleste ved. Men der er en række begreber inden for Facebook, som vi gerne vil uddybe. 

  • Facebook Business Manager: Dette redskab giver muligheden for, at man som virksomhed kan administrere sine sider og annoncekonti fra én platform. Business Manager gør det muligt at se, hvem der arbejder på hvad, og hvilke tilladelser den enkelte medarbejder har på de forskellige sider.
  • Facebook Kanvas: Dette er en annonceringsform, der er målrettet til mobilt brug. Med Facebook Kanvas kan du oprette mobil-optimerede landing pages, der kan indeholde både billeder, videoer, tekst og links.
  • Facebook Power Editor: Her er så annonceringsværktøjet, der er udviklet til større annoncører. Værktøjet kan bruges til at oprette et stort antal annoncer, som er avancerede, og det er stedet hvor du kan holde styr på alle dine kampagner samtidig. 

Google:

Google er alting. Det er lidt sådan, man kan komme til at tænke engang i mellem. Men det er heller ikke underligt, for du kan oprigtig talt ikke lave en god og effektiv digital markedsføring uden brug af et eller flere af Googles redskaber.

  • Google AdSense: Dette er et gratis værktøj, som hjælper dig med at sælge annonceringsplads på din hjemmeside eller blog. Du tjener penge, når besøgende klikker på de annoncer, som AdSense har placeret på din side. Værktøjet sørger ydermere for, at annoncerne matcher indholdet på din side.
  • Google AdWords: Her er en af de mest benyttede og synlige værktøjer på Google. AdWords står for at placere de resultater, som står øverst i en Google søgning, og som er markeret som annonce. Annoncøren køber pladsen – på en måde. AdWords er Pay-per-Click, så prisen på annoncen bliver betalt hver gang, der er en bruger, som klikker på den. Læs om hvordan vi kan hjælpe dig med Google AdWords HER.
  • Google Analytics: Analytics er det store analyseringsredskab, som holder styr på en masse Big Data. Det holder styr på den trafik, du får ind på din side, hvor den kommer fra, hvordan den bevæger sig og ikke mindst stigninger fra måned til måned. Du kommer ikke uden om Google Analytics’ rapporter, hvis du ønsker en gedigen digital markedsføring.
  • Google Search Console: Search Console er gratis, og det hjælper dig til at forbedre din hjemmesides effektivitet på Google, så du hurtigere kommer op i en relevant søgning. 

Latin_dictionary.jpg

der er meget mere om digital marketing på listen...

  • Indeksering: Når din hjemmeside bliver crawlet af Google, bliver alt dit indhold registreret i Googles indeks. Det er sådan, det bliver tilgængeligt for søgninger i Google. Hvis du gerne vil vide, om din hjemmeside er blevet indekseret, skal du foretage en site-search på Google. Det gør du ved at skrive site:ditdomæne.dk. Her hos MediaK ville vi altså skrive site:mediak.dk i Googles søgefelt, for at se vores indeksering.

  • Indgående Links/Back Links: Et indgående link er et link fra en anden hjemmeside, der linker hen til din hjemmeside. Har man mange af disse links, vil man vurderes højere i Googles søgealgoritme.

  • Internet of Things (IOT): Dette refererer til forskellige ting og sager i vores hverdag, som på en eller anden måde er koblet til internettet. Det er ofte genstande i vores hjem eller på arbejdspladsen, her er tale om. IOT er en kæmpe industri, som kun bliver større i takt med, at innovationen driver mulighederne for, hvad vi kan bruge internettet til.  

  • IP-Adresse: Hvis en computer logger på et netværk, får den helt automatisk tildelt en IP-adresse. En traditionel IP-adresse består af fire sæt tal. Hver eneste computer og enhed, der er koblet til nettet, har i udgangspunktet sin egen IP-adresse.

  • Key Performance Indicator (KPI): KPI’er er de nøgletal, områder og aktiviteter, som er vigtige for virksomheden. Det er vigtigt at få defineret sine KPI’er, så man har en retning at gå i og fastlægge en strategi efter.

  • Keywords/søgeord: Keywords er meget vigtige inden for digital marketing, for de hjælper dig med at komme frem i Googles søgeresultater. Arbejdet med SEO (søgemaskineoptimering) består i høj grad af at få tilpasset de rigtige søgeord i den rette mængde.

  • Konvertering: I digital marketing forstand betyder en konvertering et salg, en tilmelding til en aktivitet eller nyhedsbrev. Det er klart, at du som virksomhed gerne vil opnå så mange konverteringer som muligt, så det derfor vigtigt, at du benytter de rette redskaber på den rigtige måde, så du får optimeret ting som design, funktionalitet og synlighed.

  • Linkbuilding: Linkbuilding er en del af søgemaskineoptimeringen (SEO). Det handler om at skaffe links fra andre hjemmesider. Din virksomhed har brug for et solidt omdømme og for at blive anbefalet af andre. Kunder tror på, hvad andre kunder siger, ligesom at Google også tror mere på din hjemmeside, hvis den bliver anbefalet af andre sider med relevante links.

  • Metabeskrivelse/Meta Description: Er en beskrivelse af indholdet på en given side. Den står lige under sidens titel i et søgeresultat, og den er en vigtig del af fortællingen af dit budskab og din præsentation af din virksomhed online. Sælgende budskaber formuleret på mellem 150-250 tegn giver en god metabeskrivelse.

  • Organisk Trafik: Organisk trafik er naturlig trafik, som du får fra søgemaskinerne, uden at du har betalt for det. Det er altså trafik uden om Google AdWords, annoncering på de sociale medier eller anden annoncering.

  • Open-Source Software: Open-source software betyder, at softwaren er gratis at hente, ændre, udvikle videre på eller opdatere frit. Denne type software har været med til at drive innovation og IOT’er i mange år.

computer-213.jpg
  • Remarketing/Retargeting: Remarketing betyder i al sin enkelthed, at du markedsfører dig selv igen til den samme person. Der bliver lagt en cookie på dine besøgendes computer, når de besøger din side, så Google kan finde vedkommende igen, for så at sørge for, at de annoncer de alligevel ser rundt omkring på nettet også er fra din virksomhed.  

  • Responsiv Hjemmeside: Når en hjemmeside er responsiv, betyder det, at den tilpasser sig automatisk til forskellige skærmstørrelser. Indholdet vises optimalt uanset, om du kigger på en stor bred desktopskærm eller sidder på sofaen med din tablet. Dette sker dog ikke helt automatisk, men det giver redskaberne til at lave en lækker hjemmeside nemt og bedst muligt. Det er vigtigt, at ens hjemmeside er responsiv – eller i det mindste er læsbar på mobil og tablet, da vi i stigende grad er på nettet på alle størrelser af skærme. Vi laver flotte og responsive hjemmesider, hvis vores kunder har behovet. Du kan se mere om vores full-service aktiviteter HER.

  • Return of Investment (ROI): Afkast. Afkastet af marketingkampagner – positiv eller negativ ROI fortæller, om du har tjent eller tabt på din investering.

cloud-computing-2001090_960_720.jpg
  • Site-Map: Et site-map er en lille xml-fil, som du bruger til at fortælle Google, hvordan din hjemmeside er struktureret. Det hjælper fx til en bedre crawling.

  • Search Engine Marketing (SEM): SEM dækker over de tiltag, du kan foretage dig for at markedsføre din hjemmeside via søgemaskinerne. Google AdWords er en af de mest effektive måder at bruge SEM på.

  • SoMe: En enkelt og hurtig måde at sige sociale medier på – skulle du have det behov.   

  • Social Media Marketing: Dette er marketing via de sociale medier – sjovt nok. Annoncering via Facebook, Instagram, LinkedIn osv. indgår blandt andet under denne betegnelse. Noget af det, vi arbejder mest med her hos MediaK er annoncering på de sociale kanaler. Det kan du læse mere om HER.  

  • Søgemaskineoptimering (SEO): Her har vi en af de helt store parametre i en succesfuld digital markedsføring. SEO er alt, når det kommer til at ligge højt i en Google søgning. Der er vældig mange underdiscipliner i SEO – mange, som vi også har nævnt her- så det er et møjsommeligt arbejde, men til gengæld er belønningen stor. Vi arbejder meget med SEO selv. Læs mere HER.

  • Tracking: Tracking er vigtigt. Hvordan vil du ellers kende til effektiviteten af dine digitale marketingaktiviteter? Der findes mange redskaber til tracking. Et af de vigtigste er Google Analytics, som vi har skrevet lidt om længere oppe. 

  • URL – Uniform Ressource Locator: Ganske enkelt den fulde adresse, som din hjemmeside har på nettet. 

 

Anders Bram Møller Jensen