Lav sjov med din marketing!

Der er mange virksomheder, som sniger sig uden om brug af humor, når de skal markedsføre deres produkter. Det kan enten være fordi, de ikke mener humor kan associeres med deres brand, eller branche eller også ser de bare ikke sig selv, som værende særlig morsomme. Men de virksomheder skulle nok overveje at sadle om og ride væk fra de overvejelser.

Pointen med at lave værdifuldt online-indhold er at fostre et godt forhold i mellem virksomhed og publikum, så der kan komme nogle potentielle kunder til. Derfor er humor et verdensklasse redskab og burde være på dagsordenen til et hvert marketingmøde. Humor bryder barrierer ned og vi mennesker kan bare generelt godt lide, når virksomheder ikke tager sig selv alt for alvorligt.

 

Træd varsomt

Det er dog enormt vigtigt, at tænke over hvilken humor man bruger i sin marketing. Mørk eller upassende humor, hvor religion, politik eller seksualitet indgår skal man holde sig langt fra. Man kan hurtigt ende i en shitstorm, på grund af en misforstået eller uigennemtænkt joke og det kan være livsfarligt for en virksomhed. Derfor skal joken være simpel. Marketingsafdelinger har det med at være unødvendig komplekse, når de skal kommunikere, og det er måske fordi, de frygter, at blive set som, at de ikke har styr på deres fag. Den gode joke kan laves på mange effektive måder, men det er vigtigt at…

  •  …kende sit publikum. Det er ikke kun noget, komikere skal huske på. Sørg derfor at det du laver, ikke er for langt væk fra dit brand, men tag dig heller ikke selv for alvorligt, og vis at du ved dit publikum godt kan lide at grine.
  • …være relevant. Det sjoveste, I nogensinde har fundet på, giver ikke meget mening at sende ud, hvis I ikke på en eller anden måde kobler det op på jeres brand. Men I skal også huske at være relevante i forhold til tiden. Det skal være noget, der er oppe i tiden, så folk hurtigt kan genkende referencen. I risikerer at blive set form uncool, hvis I er for langsomme med en trend.   
  • …undgå faldgruberne. Det er nævnt tidligere i indlægget, men det er vigtigt nok til at gentage. Hold jer fra politik, sexisme, racisme, religion eller nogen form for emne, hvor folk kommer til at tænke diskrimination. Spil hellere på mangfoldighed end lukkethed.
  •  …aldrig undervurdere den gode joke eller punchline. Det hjælper læseren til bedre at huske jeres indhold, virksomhed og produkter. Og så vil modtagerne fremover se mere gunstigt på jeres brand. 

Virkemidler virker

Hvis I kan få jeres publikum til at grine af jeres indhold, eller bare give dem et smil på læben, har I skabt et slags bånd i mellem jer. Og det virker. Det indhold, som genererer allermest trafik på nettet er sjove GIF, memes, videoer, billeder og blogindlæg. Folk elsker at grine. Og vi anbefaler også, man bruger disse virkemidler på de sociale medier. Et godt slagtilbud I lægger op, kan for eksempel postes sammen med en GIF af et ivrigt dyr eller baby. Det behøver heller ikke være i sammen med kampagner eller tilbud. Måske falder I bare over et spøjst billede eller en video, som I deler med jeres følgere. Det er kun med til at forstærke relationen. Men husk, alt med måde.  

Der er mange måder at gøre det på, men en god caption (billedtekst) er altid en vinder. Den gode caption bør rumme ét af de følgende elementer: Ironi eller selvironi, sarkasme, enkelthed, overdrivelse eller kontraster. Når I leder efter den perfekte caption, så prøv at spørge jer selv: ”Hvad er det, dette ligner? Hvad minder det os om?”. Se på det igennem et barns øjne. Det hjælper gerne at være lidt umoden en gang i mellem.

I kan også prøve på at være rigtig originale og udvikle jeres helt eget indhold. Det er måske i form af detaljerede videoer eller GIFs, som fortæller en historie om jeres brand på en sjov og oplysende måde. Det kan være en udfordring at være morsom, så det er ikke en disciplin man skal gå halvhjertet til. Hvis indholdet ikke har kvalitet, vil jeres publikum måske miste agtelse for jer, og sådan skaber man ikke kunder! 

Vær sjov de rigtige steder

I dag er der mange steder, hvor man som virksomhed kan være tilstede på nettet. Hvis I skal være sjove, så husk at have in mente, at jeres indhold måske ikke passer lige godt på alle platforme. Snapchat og Instagram er perfekt til billeder med captions og små egenproducerede videoer. Men det virker mindre godt til at linke til eksternt indhold. Desuden, hvis jeres joke eller punchline har et par linjers tekst, skal I måske overveje at bruge Facebook eller Twitter i stedet. Facebook er godt, når I skal ramme bredt. Der har I jeres bredeste udsnit af følgere, og derfor skal I også huske at passe ekstra på, med hvilken type humor I bruger.

Newsjacking

En måde at være relevant og skabe positiv opmærksomhed omkring sin virksomhed er via newsjacking. Newsjacking betyder at I lægger jer i slipstrømmen af aktuelle nyheder, og bruger dem som jumping off point til jeres eget opslag. Et fremragende eksempel på dette var, da de engelske ejere af bl.a. Louis Nielsen, optikerkæden Specsavers udnyttede en hændelse i pokalkampen mellem Swansea og Chelsea. Chelseas Eden Hazard blev vist ud, for at have sparket en bolddreng, der ikke var hurtig nok til at slippe bolden. Denne nyhed gik globalt, og dagen efter kørte Specsavers denne annonce: 

Deres slogan er en engelsk udgave af Louis Nielsen ”Sku’ ha' gået til Louis Nielsen”.   

Newsjacking er på mange måder ligesom en god joke. Begge fungerer bedst, hvis de er lidt vovede og finder en vinkel, de færreste ville tænke over. Men hvis I går for langt, og ikke får stukket en finger i jorden, kan det have konsekvenser for jeres virksomheds ry og rygte. Men det virker! Hvo intet vover, intet vinder, som man siger. 

 

Skal vi lave sjov med din marketing? Kontakt os i dag!