Online annoncering er den vigtigste marketingstrategi

Verden for en forretningsdrivende i dag bør være stærkt præget af online annoncering. Succes og udvikling udebliver uden en ordentlig strategi for brugen af online annoncering. Almindelig annoncering i konventionelle medier som på print og i TV står i flere tusind kroner per bragte annonce. Derfor er der rigtig mange penge at spare i annoncebudgettet, hvis man får skabt sig en tilstedeværelse online. Udover at man sparer en masse penge, så er der også den enorme fordel, at man kan målrette sin online annoncering, eller segmentere den, så man kan gå efter at ramme forskellige grupper med forskellige budskaber. Ved konventionel analog annoncering, kan man hverken være sikker på, at de rette mennesker ser éns budskab, eller hvor effektiv kampagnen reelt set er. Det uvurderlige ved online annoncering er, at man kan måle hvordan éns kampagne og materiale bliver modtaget. Man kan se, hvor mange kliks man får, hvor mange, som rent faktisk tager sig tid til at læse éns indhold, om de fortsætter til éns hjemmeside og hvor mange som i sidste ende foretager et køb.

 

Online annoncering med Google AdWords

Når man bruger online annoncering, er det en fordel at bruge Google AdWords. Kort fortalt er Google AdWords de resultater du ser helt i toppen af en søgning, - diskret markeret som ’annonce’. Man opnår en sådan plads ved at købe sig til den via en slags auktion, hvor online annoncøren byder en pris, som så bliver sammenholdt med kvalitet af indhold i annonocen. Indholdet skal være relevant for søgningen, så jo mere styr der er på, om indholdet af online annoncen er relevant for målgruppen, jo billigere bliver klikprisen også. Der betales således for hver gang, en bruger på Google klikker på en online annonce, så det er også enormt vigtigt at være dygtig til at skaffe den billigste klikpris som muligt. Det er en enormt effektiv metode at drive trafik til din hjemmeside på. Statistikker taler tydeligt om, hvor meget man får ud af en Google AdWords kampagne. Op imod 60 % af alle kliks sker på den første placering. Det er derfor vigtigt, at éns kampagne for online annoncering rammer både målgruppe og indholdet lige i krydset.  

online annoncering 1

Facebook og Instagram er perfekt til online annoncering

Den gode kampagne for online annoncering må og skal indeholde annoncering på sociale medier. Her det vigtigt at tænke på to ting. Målsætninger og segmentering. Der skal sættes nogle mål for virksomheden, så man præcist kan måle effekten af kampagnen, og det kan for eksempel være salg i webshoppen eller udfyldte kontakt- eller nyhedsbrevsformularer. Segmentering er vigtig, fordi den mest kosteffektive online annonce er den, som er rettet i mod den mest sandsynlige køber. Demografisk segmentering sker ofte via inddeling efter for eksempel køn, alder eller postnummer. Annoncen rammer brugerne i deres nyhedsfeed, så der er stor sandsynlighed for, at den bliver set af mange potentielle kunder og op til flere gange. Det er nemlig alment kendt inden for markedsføring, at man skal påvirke sine kunder op til flere gange, inden for en rimelig grænse, før en ønsket handling finder sted. Online annoncering via Facebook og Instagram genererer generelt mange konverteringer. 

online annoncering 2

Målbarhed er online annonceringens store fordel

Det er nævnt før i dette indlæg, men målbarhed er en af de største fordele ved at arbejde med online annoncering frem for annoncering via traditionelle mediekanaler. Der findes redskaber til at måle alle mulige og tænkelige parametre, og det er enormt brugbart, når man både skal ramme sin målgruppe men også lære den bedre at kende. Et af de vigtigste redskaber er Google Analytics. På en brugervenlig måde, får man en masse gode data i hånden, som fortæller én lidt om, hvordan éns hjemmesides trafik forløber sig. Hvis hjemmesidens primære trafik for eksempel opstår fra Facebook, er der en relevans i at prioritere sin online annoncering på Facebook højt og ligeledes, hvis man spotter en svaghed i sit annoncemix, kan man styrke sin indsats ud fra den viden, som Google Analytics eller andre måleværktøjer har givet én.

 

Online annoncering på mobile enheder

De fleste hjemmesidevisninger og Google søgninger bliver i dag foretaget på mobile enheder så som tablets og smartphones. Det er derfor alfa og omega, at virksomhedens hjemmeside er mobilvenlig og at de online annoncer, man bringer i sine kampagner, også er det. Det er især vigtigt, fordi Google nedprioriterer de sider, som ikke er mobilvenlige, så de falder i søgeresultaterne, og det er jo, som tidligere beskrevet lig med nul succes. Èns hjemmeside skal være dynamisk og responsiv, så den er selvjusterende ud fra hvilken størrelse skærm, den bliver vist på. Det er dog ikke blot hjemmesiden, der skal været godt optimeret til mobil. Hvis man bruger de sociale medier til online annoncering, er det nødvendigt, at det indhold man deler, også er optimeret til mobil visning, da langt det meste af Facebook trafik for eksempel, opstår fra mobile enheder. Det samme gælder for nyhedsbreve. Så hvis man foretager en stor del af sin online annoncering via e-mail, betyder det enormt meget, at indholdet er dynamisk og responsivt, da mere end to tredjedele af alle e-mails på verdensplan bliver åbnet fra en mobil enhed. Disse er grundene til, at man med et branche term siger mobile first

 

 

Kontakt os i dag og hør mere!

Navn *
Navn