E-mail signaturen: Er den vigtig? (hint: JA!)

E-mail er e-mail. Sådan tænker mange. Men vi skal huske os selv på, at e-mail stadig er den stærkeste form for digital marketing. Tallene taler for sig selv, og faktisk bliver der på verdensplan sendt over 205 milliarder e-mails om dagen. Det binder os sammen med vores kunder. Man kommer heller ikke uden om e-mail marketing, hvis man er seriøs med sin digitale marketingindsats. Men måske er der noget andet, man også kan bruge e-mail til for at styrke sin virksomhed?

 

Hvad kan en e-mail signatur?

Langt de fleste, der arbejder i en virksomhed, som har en personlig e-mailadresse til arbejdet har også en e-mail signatur. Der skriver de, hvor de arbejder, typisk med et logo eller måske bare skrevet med en anden typografi. Derudover er de vigtigste detaljer også med såsom telefonnummer, adresse på virksomheden og arbejdstitel. Det er rimelig lige ud ad landevejen. Men måske var det en idé at lave lidt om på den måde, vi tænker e-mail signatur på.

e-mailsignatur

 

Der er oplagte forbedringer, som man altid bør have for øje, når man optimerer sin signatur. Man skal sørge for, at den er visuel på en måde, så virksomhedens udtryk og budskab skinner rent igennem, men samtidig også er behagelig at se på. Den skal selvfølgelig ikke være lang og fylde for meget. Det er ikke den nemmeste disciplin at mestre. Men et klikbart logo, social media-knapper, spændende farver og typografier er alle gode eksempler på, hvordan man sætter identitet på sin signatur.

 

Men signaturen kan også sælge! Selvom det måske ikke er den primære funktion for en signatur, så er det faktisk en rigtig spændende måde at starte en samtale med kunden på. Du har allerede kontakten i tale, og du er nogenlunde sikker på, at vedkommende i den anden ende læser det, du skriver, alligevel. Så udnyt muligheden til at styre din kontakt over på noget andet, som din virksomhed har gang i.

 

Hvad kan e-mail signaturen som marketingredskab? 

Fyr en fed call-to-action-knap ind, som selvfølgelig er pæn at se på samtidig, som måske er tidsbestemt for en periode og omhandler en event, som I afholder, eller noget I måske afholder for en kunde. Det koster ikke noget, hvis kontakten ikke er interesseret eller relevant for begivenheden. Hvis I sørger for, at alle i teamet får inkorporeret budskabet, skal der nok være nogle blandt deres kontakter, som vil få noget ud af det.

e-mail-marketing

 

Laver I meget B2B i jeres virksomhed, kan signaturen også bruges til at få brancheorienteret indhold ud. Det kan for eksempel være materiale, som I har udarbejdet, der kan påvise det ene eller det andet, som kan være værdifuldt for modtageren. I kan påvise, hvordan andre kunder har haft succes i samarbejdet med jer via en case-study eller testimonial for eksempel. Hvis I har en e-bog, som er relevant for en eller flere grupper af jeres kontakter, kan den linkes til via de pågældende teams e-mail signaturer. På den måde kan man faktisk specialisere ethvert teams signatur med et bestemt budskab, som er relevant for den typiske gruppe kontakter, som de har med at gøre på en daglig basis.

Signaturen kan også bruges individuelt til at drive trafik til jeres hjemmeside. Det kan gøres elegant med et inviterende link til jeres seneste blogindlæg eller andet content marketing indhold I har foretaget jer, såsom kurser eller webinarer.

værdifuldtindhold

 

Det er selvfølgelig også helt oplagt, hvis I er en B2C virksomhed. Det er et perfekt redskab til at sætte fokus på nuværende kampagner eller tilbud, I har kørende. I kan måske også lave et specialtilbud, som kun er til de kunder, som engageres via et link i jeres e-mail signatur. Dette kan også være en god måde, at få kontakter konverteret til modtagere af jeres nyhedsbreve.


  Eksempel 1 med logo og klikbare links

Eksempel 1 med logo og klikbare links

  Eksempel 2 med med klikbare knapper til diverse sociale medie-profiler

Eksempel 2 med med klikbare knapper til diverse sociale medie-profiler

  Eksempel 3 med en stor CTA (click-to-action) knap. 

Eksempel 3 med en stor CTA (click-to-action) knap. 


Uanset hvordan I vælger at bruge jeres e-mail signatur, så er det altid virkelig vigtigt, at den giver personligt indtryk af afsenderen. Video er en hurtig vej til kontaktens bevidsthed. Video er den stærkeste type indhold, man kan lave, hvis man vil opbygge personlige forbindelser imellem afsender og modtager. En lille video med ejeren af signaturen, hvor vedkommende fortæller ganske kort om interesser og ansvarsområder helt uformelt, giver en øget chance for, at kontakten vil have et stærkere indtryk af virksomheden, og det er som bekendt uvurderligt i forhold til både content marketing men også generelt for virksomheden.  

 

Her hos MediaK hjælper vi gerne med at sætte den helt rigtige autosignatur op for jer, uanset om I er inspireret til lidt mere, eller om I bare ønsker en skarp og informativ signatur. Hvordan I vælger at håndtere e-mail signaturer på, er altid jeres egen sag. Bare husk tre væsentlige detaljer: Vær personlig og informerende. Hav et behageligt visuelt udtryk. Opdatér detaljerne – ISÆR hvis I vælger at lave lidt marketing denne vej igennem. 

Anders Bram Møller Jensen